۶ تیر ۱۳۹۴، ۱۷:۵۱

حسن زاده:

پیشگیری از وقوع جرم امری ضروری و اجتناب ناپذیر است

پیشگیری  از وقوع جرم امری ضروری و اجتناب ناپذیر است

زنجان- معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، پیشگیری از وقوع جرم را امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر عنوان کرد و گفت: پیشگیری از جرم تنها وظیفه یک نهاد نیست.

به گزارش خبرنگار مهر، حمدالله حسن‌زاده ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران، افزود: معاونت پیشگیری از جرم دادگستری سه سال است  در استان و چهار سال است در قوه قضائیه تشکیل‌شده و فلسفه‌اش این است که یک نگاه اجتماعی و مطالعاتی جرم‌شناسی به پرونده‌هایی که به دادگستری ارجاع می‌شود داشته باشد و در این زمینه اقداماتی را انجام دهد.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، گفت: متأسفانه از سال ۹۰ تاکنون نرخ طلاق در استان زنجان روند صعودی دارد و باید ریشه‌ای علت طلاق در استان بررسی شود چراکه طلاق تبعات اجتماعی بسیاری را به دنبال دارد.

حسن زاده تاکید کرد: پیشگیری از وقوع جرم به دو دسته پیشگیری اولیه و ثانویه تقسیم‌بندی می‌شود.

۷۰ درصد پیشگیری‌ها در حوزه اجتماعی و فرهنگی است

وی اظهار داشت: پیشگیری اولیه پیشگیری فرهنگی و اجتماعی است و ۷۰ درصد پیشگیری‌ها در این حوزه اتفاق می افتد. در این حوزه اکثر دستگاه‌های اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند بنابراین این دستگاه‌ها در تغییر نگرش مردم بسیار تأثیر گذار هستند و می‌توانند جلوی بسیاری از آسیب‌های اجتماعی را بگیرند.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان پیشگیری از وقوع جرم  را امری ضروری و اجتناب ناپذیر عنوان کرد و گفت: پیشگیری از جرم وظیفه یک نهاد نیست بلکه باید نهادهای دیگر هم همکاری لازم را در این موضوع در دستور کار قرار دهند. اصل ۵۶ قانون اساسی پیشگیری از وقوع جرم و اصلاح مجرمین را به دادگستری محول کرده است.

حسن زاده با بیان اینکه توهین اولین جرم در استان زنجان است، گفت: زنجان شهر شعور و شور حسینی است و  در شأن این شهر و استان نیست که آمار جرم توهین در آن زیاد باشد. خلاء بزرگی که در این جا وجود دارد فرهنگ‌سازی است.

وی گفت: باید با تمام توان و نیرو به امر مهم فرهنگ‌سازی توجه کنیم.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، با اشاره به اجرای قانون حمایت از خانواده‌ها گفت: این قانون تصویب شده و آخر امسال در کل کشور اجرا می‌شود. در این قانون بحث مشاوره مطرح شده و فصل دوم بحث مشاوره خانواده است که در مقابل دادگاه خانواده مرکز مشاوره خانواده ایجاد می شود چرا که قاضی جامعه شناس و مشاور نیست و باید در کنار این دادگاه مرکز مشاوره خانواده باشد.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، تصریح کرد: در حوزه فرهنگی و اجتماعی پیشگیری مهم است و در این راستا آموزش و پرورش رسالت بسیار بزرگی بر دوش دارد.

۲۵ درصد مجرمین تکرارکنندگان جرم هستند

حسن زاده با اشاره به اینکه ۲۵ درصد مجرمین در زنجان تکرارکنندگان جرم هستند، گفت: متأسفانه بعضی از مجرمین برای چندین بار وارد زندان می‌شوند.

وی به اجرای قانون آیین دادرسی کیفری از تیر امسال اشاره کرد و افزود: در این قانون نیز به وجود مددکار اجتماعی برای مشکلات خانوادگی تاکید شده است.

حسن زاده، رویکرد قانون‌گذار را رویکرد پیشگیرانه اعلام کرد و گفت: ایجاد مرکز مشاوره با همکاری سازمان بهزیستی، برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان مهدکودک، ایجاد مرکز مراقبت بعد از خروج، انعقاد تفاهم نامه بین معاونت اجتماعی و آموزش و پرورش استان زنجان به منظور حضور قضات و کارشناسان قضایی در مدارس و ارائه مباحث حقوق خانواده و استفاده از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و سمن‌ها برای نهادینه کردن فرهنگ پیشگیری از جرائم از اقدامات انجام شده از سوی این معاونت است.

وی به برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران و مشاوران آموزش و پرورش اشاره کرد.

معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان زنجان، به آموزش دو واحد درسی حقوق در مقطع دبیرستان اشاره کرد و گفت: این کتاب در سطح مدارس از مهرماه سال جاری توزیع می‌شود.

حسن زاده به توزیع بیش از هزار جلد کتاب با موضوع حقوق کاربردی برای دانش آموزان طی سال گذشته اشاره کرد.

وی افزود: زنجان جزو سه استان پاک و امن در زمینه پرونده های قضایی است که در ماه ۲۵۰ پرونده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 2788497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha